Történelem

Rallycross története

Mint oly sok autósport kategória a Rallycross is Angliából indult a mai napig méltán híres Lydenn Hill pálya aszfaltján, ekkor éppen 1967-et írtak és egy olyan sportágat próbáltak létrehozni az autósportok világában, ami jól látható és könnyen közvetíthető a TV társaságok számára. Rallye pilótákkal töltötték fel a versenyzői létszámot, aztán persze ahogyan nőtt a népszerűség és a hírnév jöttek a nagy nevek és jelenleg ismert versenyzők szülei Graham Hill, John Button, Franz Wurz…

ford-escort-1968

1976-ban fogadta be az FIA a Rallycrosst kupa jelleggel és ekkor kezdett Európa szerte teret hódítani és honi bajnokságok keretén belül önálló kategória szintre emelkedni.

File0380-1978-Kopie-Kopie

1979-ben rendezték az első Európa Bajnoki sorozatot, ahol a ma már ikonként ismert Martin Schanche azaz Mr. Rallycross nyerte a sorozatot.

1978_RallyCrossMk2_440

Magyarországon 1984-ben rendezték az első meghívásos Rallycross futamot Szombathelyen, ahol Ralis Ladák és Skodák vitték a prímet.

első verseny

1986-ban rendezték Magyarországon az első bajnoki sorozatot, ahol Maruzsi László lett a bajnok, aki elsőként iratkozott fel az EB. pontszerzők listájára is. Ekkortájt Szombathely, Ádánd, Cserénfa, Csesznek és Nyirád rendelkezett pályával, ahol több ezres nézősereg figyelte a küzdelmeket versenyről versenyre.

Rabócsi Tibor nyíregyházi vállalkozó elképzeléseit tettek követték, 1993-ban megvásárolta és 1996. november 23-án megnyitotta kapuit a tulajdonosok nevét viselő pálya az A.M.G. RabócsiRing.

Mind a Magyar Autósportnak mind pedig Nyirádnak 20 évet kellett várni az első Európa Bajnoki futam megrendezésre, ami 2006-ban valósulhatott meg először, melyről a szervezők is csak elismerően nyilatkoztak. Az FIA ellenőr Klaus Stich úr (D) jelentését ezzel a gondolattal zárja: “… számomra nagy öröm, hogy elismerésemet fejezhetem ki a jó munkáért mindazoknak, akik érintve voltak ebben az eseményben. A magyar szövetség büszke lehet erre.” 

Ezen az EB. futamon Bánkuti JUNIOR Gábor a szenzációs 4. helyet szerezte meg kategóriájában, míg Csernyik István az Európa-bajnoki sorozat minden állomásán részt vett, a végső összesítésben pedig a rangos nyolcadik helyezést szerezte meg.

A Közép-Európai Zóna Trófea sorozatban rallycrossosoknál DIV I. kategóriában Harsányi Zoltán a második, míg Simon Zoltán a harmadik helyen végzett. DIV IV.-ben Tóth Mihály aranyérmes lett.

2006 és 2013 között szinte minden évben sikerült Európa Bajnoki futamot rendezni Nyirádon, de sajnos 2014-re ez a vonal megszakadt és csak reménykedni tudunk benne, hogy egyszer visszatérnek hozzánk a „nagyok” és már VB.-s futamrendezéssel is büszkélkedhetünk…

DSC_1604

Források:

mnasz.hu

rabocsiring.hu

autosforum.hu

Autó-motor 1984.júniusi száma

Print Friendly, PDF & Email